Frökenazita
Vardagens Psykologi
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt
Tagg:

kvinnomisshandel

PsykologiSamhällskunskap

Hot mot kvinnor tar dig till paradiset

av Azita Miakhel August 3, 2023
5 minuter läs

Bää bää vita lamm

Tidigare har jag skrivit om konformitet som betyder “likformighet”. Konformitet är att följa medström och inte avvika från gruppens riktiga och påhittade normer. 

När man söker på konformitet kommer oftast bilden av ett får upp. Varför då? 

Låt mig berätta:

Får är flockdjur. Om ett får i flocket börjar springa kommer alla andra får att springa även om de inte vet varför eller vad de springer ifrån.

Om ett får skriker “Bäää Bäää” så skriker de andra också, även om de inte vet varför de skriker. 

Får blir dock uppätna av vilda djur (och människor) då de är försvarslösa djur som lever sitt liv genom att följa strömmen. 

Att alltid vara följsam och aldrig ta vara på sin individualitet kan med andra ord bli farlig för individen.

Det kommer tider då

Fårmentaliteten kan leda en verksamhet rakt in i destruktion och/eller förstöra enskilda individers liv. 

När en grupp människor bryter mot rådande lagar, regler och regelverk bara för att de är många, blir detta en fara för individen, gruppen och samhället. 

Extremism (av alla sorter) är en sorts konformitet där individen blindas av sina övertygelser i den mån att hen tar till våld mot andra. 

Jag är av tanken att när människor samlas i flockar (som får) då skapas det en masspsykos. Gruppmedlemmarna blir övertygade om att de “äger” (stället, situationen, platsen) och att du måste bort.

Det kommer tider då dina kollegor inte vill ha dig på “sin” arbetsplats fast de vet mycket väl att de inte äger arbetsplatsen. 

De reflekterar tyvärr inte över faktumet att alla är vi utbytbara på ett jobb.

Människor med anger-issues vill inte ha dig på “sitt” gym när de mycket väl vet att gymkedjan ägs av privatpersoner och lokalerna av ett byggföretag. 

Nej, det är inte din träningsanläggning, det bara känns så eftersom fler av din sort har ockuperat den.

En grupp vill inte ha dig i “sitt” område när de borde veta att området inte är deras. Det bara råkar vara många av den sorten som har bosatt sig/rör sig där. 

Marken tillhör Sverige och du och jag är bara gäster här. 

Jag har aldrig gillat Hammarkullen 

1998 tvingades jag flytta till Göteborg från Karlstad då min mamma skilde sig och jag skulle bo med henne. 

Trots att jag bodde i Hammarkullen i drygt 13 år, kände jag mig aldrig hemma. 

Jag kände ingen trygghet där. 

Under tiden som jag pluggade till gymnasielärare arbetade jag extra på helgerna – för att hjälpa till med hyran och kunna ha ett hyfsat liv.

På helgerna, de dagar jag började jobba kl 07.00, väckte jag mamma vid 06.30 så hon skulle följa med till garaget så jag skulle ta ut bilen. 

Kvällar som jag slutade sent och var hemma runt 23-tiden var det samma princip. Mamma mötte upp mig i garaget.

Det var någonting med området som kröp sig in i skinnet och man kunde liksom aldrig slappna av. 

Jag frågade mig själv ofta: Varför skulle jag vara otrygg när andras döttrar inte var rädda i sina områden?

Den religiösa fasaden

Att jag har blivit hotat, trakasserat och lovat att bli våldtagen -av djupt religiösa män- har de flesta vid det laget känner till.

Männen är religiösa till den nivå att de inte missar en enda bön. 

Men det finns också ett par kvinnor som aktivt deltar och eldar sina manliga pojkvänner och släktingar i hatkampanjen mot mig.

Två av deras kvinnor som trakasserar är 19 och 27 år gamla. Och även de religiösa. 

En av kvinnorna visar sin religionstillhörighet genom religiös symbol.

Dessa kvinnor brusar upp sina män (bröder? kusiner? pojkvänner?) och männen står sedan för våldkapitalet. 

När hot-/hatarna får information om att jag befinner mig på gymmet eller rör mig i närheten ringar de in mig i grupper om 10, 20, 30 personer.

Omringar som i en cirkel där jag är alltid i mitten.

Vid tre tillfällen, när jag har befunnit mig i deras ring (olika många vid varje tillfälle) har de varit så nära att jag har känt av trycket mot min kropp.

Ja fysiskt tryck.

Vem fan har givit dig/er rätten att vidröra mig fysiskt?

Nej jag känner inte en enda av flockets medlemmar på en personlig plan.

De är främmande män och främmande kvinnor.  

De är i alla åldrar. Från småpojkar upp till fullvuxna män som har barn och barnbarn. 

De visar sin makt genom att stöta till dig

Förställ dig obehaget att nypumpade män och deras kvinna står mitt emot dig och stirrar med sina mördarblickar och mumlar kränkande ord.

Tillräckligt tyst för att jag ska höra orden, men inte tillräckligt högt för att andra ska höra det.

Tänk vidare att när du ska gå till vattenkranen för att fylla din vattenflaska så knuffas du av en av dessa pumpade (religiösa) män.

Inte så hård att du ramlar omkull, men tillräckligt hård för att övertyga dig om att: “Jag är man och jag kan skada dig när jag vill”.

Jag vet att det är fysiskt slag. Men vem fan tar det på allvar?

Du är kvinna. Du bor i orten. Lite hot och stryk av främmande moralpoliser borde du kunna tåla.

Varför då?

Ja för att de inte vill ha dig i “sitt territorium”. 

Som om deras pappa ägde gymmet och området!

Ditt jävla paradis finns inte på riktigt 

Att du går på fredagabönen och direkt efter trakasserar en 70 årig kvinna (min mor) och en småbarnsmamma kommer inte att ta dig till något jävla paradis.

Jag är ateist, men tror på en sak: Du kan inte genomgå onda handlingar mot dina medmänniskor och förvänta dig att leva ett gott liv. 

Om du tillbringar en hel dag på gymmet när du inte ens tränar, i väntan på att jag ska dyka upp så du kan hota och trakassera mig, då tycker jag är det dags att skaffa dig ett liv.

Och vet du vad?

Om du hatar mig så mycket när du inte ens känner mig, hur mycket hatar du dig själv egentligen?


Foto: Priscilla Du Preez

August 3, 2023 0 kommentarer
PsykologiSamhällskunskapSociologi

Lite stryk kan dom väl tåla? – om kvinnomord

av Azita Miakhel May 24, 2023
6 minuter läs

Jag skriver i affekt

Det händer inte ofta att jag skriver två inlägg i veckan, men jag känner lite för mycket och jag behöver blogga av mig.

Först och främst, låt oss skippa snacket om feminism och jämställdhet.

Vem vill bli identifierad som feminist i det moderna (traditionella) samhället?

Feminismen är passé, men snälla någon – berätta för mig varför jag blir så här upprörd när jag läser nyheter om kvinnor som far illa och dödas av män?

Jag har under en period följt Göteborgs Postens rapportering om de mördade kvinnorna i Sverige och det har gjort mig ursinnig, ledsen och frustrerad på en och samma gång.

Om du tror att jag överdriver, vänta bara tills du har läst klart hela blogginlägget.

Enligt nyhetsrapporteringen och det granskande podcastet “Hennes namn var“, berättas det om mäns våld mot kvinnor och samhället som svek kvinnorna.

I (nästan) varje fall av kvinnomord som GP skriver om, har det funnits indikationer på att mannen har varit i stånd till att skada kvinnan.

I flera fall har mannen slagit sitt offer mer än en gång och hotat att döda henne.

I ett par av fallen har det gjorts polisanmälan och kontaktförbud mot gärningsmannen har utfärdats.

Trots det har det värsta skett och kvinnan har blivit mördat.

Så let me get this straight: vi vet att någonting kommer att hända, vi hoppas att ingenting händer och blir förvånade när det väl händer?

Var finns logiken i detta?

Och så skrivs det en notis i en tidning om att “en kvinna har bragts om livet” och en man är gripen – som vi läser och går vidare med våra liv.

Varför förebyggs inte kvinnomord om kännedom om risker finns? Görs det ingen riskanalys när en anmälan mot en person görs?

Om en man är kapabel till att ta till fysiskt våld mot en kvinna, då finns det en sannolikhet att han kan förverkliga sitt hot om att döda henne.

Man behöver inte jobba för SÄPO eller CIA för att kunna dra den slutsatsen.

Jennie Tholander

I fallet Jennie Tholander som blev mördad av sitt ex fanns det uppenbart hot från exets sida.

Hotet var så pass allvarligt att Jennie och hennes barn blev tvungna att bo i ett skyddat boende i ett år.

Efter att ha levt gömd i ett år ville Jennie som (observera) hade manodepression, drag av asperger, adhd och social fobi tillbaka hem till Västervik.

Socialtjänsten valde, trots kännedom om hot mot Jennie och hennes svårigheter att fatta beslut, placera henne en kilometer från mannen hon hade flytt från.

Kort efter en period dödades Jennie av sitt ex med ett skott i pannan.

Och vet du vad det absolut bisarra är?

Att mannen frias för mord och döms till vållande till annans död.

Tydligen räckte inte skottet i Jennies panna för att döma mannen till mord.

Och tilläga bör göras att personer med diagnosen Manodepression (Bipolär) kan fatta impulsiva/farliga beslut under den maniska perioden.

Trots kännedom om Jennies diagnoser, tillåts hon ta ett livsfarligt beslut.

Man borde ha skyddat henne.

Offer straffas förövarna blir kvar

Jag har under en lång tid undrat över samhällsstrukturen där det förekommer alltför ofta att offret blir ännu mera lidande medan förövaren går fri.

Det har fått mig att tänka på hur det kommer sig att vid hot är det offret som måste lämna sitt liv och gömma sig?

Det är ju inte offret som har begått brott? Rätta mig om jag har fel.

Ett annat exempel

Låt mig ta ett parallellt exempel här: Jag har tidigare skrivit om hemmasittande barn som har vägrat gå i skolan på grund av mobbning och andra påfrestningar i skolan.

Det känns som att det är enklare att göra sig av med offret än att ändra strukturen och skydda individen som har blivit skadat.

Det är liksom lättare att be en elev som mobbas att byta skola än att förändra den destruktiva gruppkulturen som tillåter mobbningen.

Tillbaka till kvinnorna

Ibland blir jag trött på mig själv som ser saker, analyserar, vill förändra, kan inte förändra, men försöker förändra.

Jag bor liksom i mitt eget huvud. Och ja emellanåt är det påfrestande. För hur kan en enskild individ förändra en rådande struktur?

För mig känns det obegripligt att en kvinna som får utstå våld och psykisk misshandel och som blir hotad till döden, söker hjälp hos olika samhällsinstitutioner…

,staten hjälper genom att be kvinnan lämna sitt hem, sitt jobb, sina vänner och gömma sig någonstans långt borta från mannen som har till avsikt att skada henne.

Och det bisarra slutar inte där: Om kvinnan dessutom har småbarn, följer barnen med mamman till det skyddade boendet.

Barnen blir (utan att ha valt) tvungna att lämna skolan, sina kompisar, sina hem, sina gosedjur, sina leksaker mm. för att följa mamma ut ur våldet i hemmet.

Personligen tycker jag att detta känns fel med stora bokstäver.

FEL!

Hur många barn får sin frihet inskränkt när samhället inte lyckas skydda deras mammor från våld?

Strider inte detta mot barnkonventionen?

Om nej … det borde strida mot barnkonventionen!

”Mitt enda alternativ var att fly”

Rubriken ovan är direkt citat från en artikel i SVT där en kvinna under pseudonymen “Ida” berättar om rädslan för exet som gjorde att hon till slut blev tvungen att fly.

I korta drag handlar fallet Ida om rädsla för ex pojkvännen. Ida gör en polisanmälan och får kontaktförbud mot sitt ex utfärdat av polisen.

Kontaktförbudet överträds dock så småningom och Idas ex fortsätter med hot och trakasserier.

Det som var nytt för mig i nyheten, var att kontaktförbudet var Ida tvungen att själv förnya hos polisen.

Jag trodde detta gjordes automatiskt och gällde tillsvidare – alltså så länge det finns en hotbild.

Ida berättar till SVT att varje gång hon behövde förnya kontaktförbudet ställde polisen frågor som gjorde att hon upplevde rädslan och traumat på nytt.

Jag har skrivit två i blogginlägg om trauma så snälla läs dessa.

Kanske kan mina artiklar öppna samhällets ögon om vilken effekt trauma har på psyket.

Dubbelbestraffning

När kvinnor får veta att enda utvägen från mannen som hotar att döda dem är att fly från sin vardag, finns det risk att fler fortsätter leva i helveten utan att be om hjälp.

Att välja mellan att få stryk eller att lämna sitt liv och gömma sig kan göra vem som helst ambivalent.

Och så undrar många varför kvinnor stannar kvar med våldsamma män.

Kvinnor stannar kvar i destruktivitet i brist på trygghet från samhället.

Just nu har vi ett system där det talas om för kvinnan att: “visst sök du hjälp. Vi hjälper dig genom att sätta dig i en okänd ort med dina barn så du blir trygg”.

Alternativet skulle kanske hjälpa kvinnan mer: dvs att den som begår brott får lämna sitt hem och föras bort till ett boende, långt borta från kvinnan som han misshandlar och hotar.

Slutord

Här skulle jag kunna analysera kvinnors utsatthet med teorin om “Intersektionalitet“, men väljer att låta bli.

Det känns som att ämnet är för tungt för att analyseras – så ikväll får affekten stå för skrivandet. En annan gång kanske.

Jag delar min lektion om Intersektionalitet här så du kan själv stå för analysen. Om du vill.


Foto: Jilbert Ebrahimi

May 24, 2023 0 kommentarer

Nya Inlägg

  • Din box är inte min
  • Du kan be om ursäkt, men barnen kommer inte att förlåta
  • Han skyddar andra kvinnor men bryter ner sin egen
  • Skugga eller Skepnad
  • Berättelsen om D och psykologin bakom ryktesspridning

Arkiv

  • 2026
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • Twitter
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • Tiktok

Copyright © 2023 Frokenazita.com. Alla rättigheter förbehållna. Ingen del av denna webbplats får reproduceras utan tillstånd.

Frökenazita
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt

Read alsox

Du kan be om ursäkt, men...

April 5, 2026

Han skyddar andra kvinnor men bryter...

March 29, 2026

Berättelsen om D och psykologin bakom...

February 24, 2026