Frökenazita
Vardagens Psykologi
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt
Tagg:

mäns våld mot kvinnor

PsykologiSamhällskunskapSociologi

Han satte på högtalarna så kompisarna kunde skratta

av Azita Miakhel April 22, 2025
5 minuter läs

Det börjar ofta med en ton. En liten höjning av rösten. Ett telefonsamtal där mannen inte ringer för att lyssna, utan för att sätta en på plats. För att “förklara hur det ligger till”.

Det handlar inte om dialog, det handlar om makt. Om dominans. Om att påminna dig om vem som har tolkningsföreträdet. Din ålder spelar ingen roll i det samtalet, inte heller ditt kön eller din person. De ringer för att läxa upp, för att förringa och förödmjuka.

Oj oj oj – nu har Azita sagt emot en av deras manliga kompisar och nu ska hon minsann få så hon tiger. Bro-codes framför hederligt respektfull kommunikation.

Låt oss trakassera henne. Låt oss ha högtalarna på så alla andra alfahannar (?) lyssnar på det förnedrande samtalet där han manipulerar fram en reaktion. Och där står man, förtvivlad, frustrerad och försöker få fram sitt budskap – men man överröstas.

Vem gav den personen makten att trycka ner? Vem är han egentligen? Han varken betalar din lön eller tillfredsställer dig i sängen, ändå ger han sig utrymme att ha synpunkter och ställa krav. Är inte det konstigt?

Att jag hör dem skratta i bakgrunden, skär ännu djupare i hjärtat. Jag vet tillräcklig väl vilka de är för att kunna känna igen deras skratt.

Nej, det är inga omogna småpojkar. Dessa borde vara förebilder.

Vuxna män som utåt jobbat för allmännas bästa, men bakom fasaden döljer sig elakheter och kvinnoförakt.

Jag har varit med om det fler gånger än jag kan räkna. Män som i grupp mobiliserar mot kvinnor som vägrar tiga. Män som inte tål att en kvinna har integritet, kritiska tankar eller – Gud förbjude – modet att säga emot.

Då är man inte längre en respekterad kvinna.

Då blir man “svår”, “arg”, “konfliktsökande”, “ilsken” och ja “en slampa”. Och när du inte passar in i boxen, blir de irriterade som fan. Sen upprepas allt som i en cirkel. De ringer. De höjer rösten. De pratar över huvudet på en. De går ihop bakom stängda dörrar. De sprider rykten, halvsanningar, lögner. De positionerar sig.

Och framför allt – de målar upp kvinnan som ett problem som måste bort.

Konservativt eller högerextrem? Inte nödvändigtvis.

Det är inte en tillfällighet. Det är en strategi. Det är patriarkal makt i praktiken. Alltför många kvinnor har fått sina drömmar, visioner och möjligheter sönderkrossade, för att några har orkestrerat ett hatdrev mot henne.

En angry bitch som har attityd.

Och samhället, ja, det har lärt oss kvinnor att det är vi som ska anpassa oss. Vara mjuka, förstående, diplomatiska. Säga saker “på rätt sätt”. Inte skapa dålig stämning. Inte bli arga. Svälj när de skriker. Titta ner när de visar knytnävarna.

Gör som de säger, annars…annars vadå? Förföljelse? Eller spränga porten?

Men vet ni vad? Jag är arg. Jag har all rätt att vara arg. Jag är trött på att se kvinnor tystas, misstänkliggöras och pressas bort från politiken inte på grund av bristande kompetens, utan för att de är obekväma för män som vant sig vid att få bestämma.

Vi pratar mycket om att få fler kvinnor in i politiken. Men vi pratar alldeles för lite om varför så många kvinnor lämnar. Det är inte för att de inte vill. Det är för att de får nog. För att de blir nedbrutna, ifrågasatta, uthängda, misstrodda. Så de orkar inte längre.

Religiösa är farligare

Och det finns ett särskilt lager av komplexitet när de här männen dessutom gömmer sig bakom religion. Religiösa män som talar om respekt, moral och tradition – men som i själva verket använder sin tro som ett verktyg för kontroll.

De döljer sin kvinnosyn bakom fromma ord, men deras handlingar avslöjar något helt annat: en vilja att styra, tysta och underordna kvinnor. De hatar kvinnor som inte lyder dem. Som inte dyrkar marken de går på.

De respekterar sina egna kvinnor (svaga, oskuldsfulla, konforma) medan kvinnor som visar självrespekt, bemöter dem med avsky.

Hon blir oren i deras ögon. Deras egna håller de om ryggen och skyddar (som porslinglas). Det är ofta de som är snabbast med att kalla kvinnor för “olämpliga”, “skamliga”, “oansvariga” – bara för att vi inte passar in i deras bild av hur en kvinna bör bete sig. De vill ha lydnad, inte jämlikhet.

De använder religionen inte som en väg till andlighet, utan som ett redskap för makt. Och när de får inflytande i viktiga samhällsfunktioner blir deras påverkan ännu farligare – för de paketerar förtryck i en moralisk kostym.

Vi måste våga prata om detta också. För tystnaden runt religiöst färgat kvinnoförakt gör att det får fortsätta i fred. Det är inte respekt att tiga om förtryck. Det är att svika dem som drabbas.

Men: Vi ser er. Vi hör er. Och vi kommer aldrig backa. Jag vägrar vara tyst. Jag vägrar skämmas. Jag vet att jag inte är ensam. Det här är inte bara min berättelse – det är en struktur, ett mönster, en verklighet för alltför många kvinnor. Det måste få ett slut.

Till dig som höjer rösten för att skrämmas: du avslöjar dig själv. Hur kul hade ditt gäng när de lyssnade på samtalet där du i 40 minuter kränkte, höjde rösten och använde härskartekniker?

Till dig som sitter tyst medan det händer: du är en del av problemet. Säg ifrån!

Och till dig som också fått höra att du är för mycket: du är precis tillräcklig. Fortsätt.

Vi slutar inte. Vi höjer våra röster. Och vi slutar aldrig synliggöra makten som försöker tysta oss.

April 22, 2025 0 kommentarer
Dikter

Mördarblickar följde med hem

av Azita Miakhel August 15, 2023
2 minuter läs

Ett par mördarblickar stirrar rakt in i mina ögon.

Jag tänker, du skrämmer inte mig och tittar rakt in tillbaka.

Fast nu fördubblas mördarblickarna.

Jag försöker titta åt bägge hållen och fortfarande visa att jag inte är rädd.

Men då blir det sex mördarblickar, sen åtta, sen tio, sen tolv och sen sexton.

Jag tittar ner, tittar bort, tittar runt i hopp om att få se ett par snälla ögon,

men nej jag är omringad av deras mördarblickar.

Jag går min väg, men blir tacklad av ett monster.

Jag låtsas som ingenting.

Låtsas att det inte gjorde ont i axeln.

Låtsas som om jag är okej.

Men jag är inte okej.

Har inte varit okej på länge.

Kroppen gör ont, men värst är ändå själen.

Vem gav dig rätten att röra vid mig?

Vem gav dig rätten att kränka?

De är många.

Oj de är för många.

För många mördarblickar, för många som tacklas för många som vill skada och såra.

De tar inte till knytnävar. De tar inte till handflator.

De gillar bara att pusha, tackla, trycka, squeeza.

Och jag tänker: stryk är väl när skada vållas annan?

Tacklas en, tacklas två, tacklas tre, tacklas fyra, tacklas fem.

Fem gånger.

Varje gång helt nya, okända ansikten.

De “goda” sa lämna, var inte i deras territorium, håll dig borta.

Jag lämnade, slutade vara i deras territorium och höll mig borta.

Men då började telefonen ringa.

De fortsatte.

Ingen tacklade på några dagar, inte heller mördarblickar, men de sa de visste var jag bor.

Nej jag hade inga tankar på att dyka upp igen.

Jag lämnade deras territorium, deras space.

Höll mig undan.

Då dyker monstret upp i min gård.

Tittar rakt in i mitt hus.

Tillräcklig nära så jag kan se hans mördarblick.

Och de goda?

De låter det hända.

Blunda. Hör inget. Ser inget.

För ingen vill ha mördarblickar riktade mot sig.


Samuel Scrimshaw

August 15, 2023 0 kommentarer
PsykologiSociologi

Ta lite anabola och ge dom stryk

av Azita Miakhel August 1, 2023
7 minuter läs

Det tillhör vardagen nu. Att känna ångest varje gång jag ska träna ett pass. Att ständigt se mig runt och vara på min vakt.

När det står tio-femton av dem precis utanför, är det svårt att inte inbilla sig om att kanske idag är dagen då jag blir en siffra i statistiken.

Jag försöker leva så “normalt” det går, men rädslan finns där.

Män är fysiskt starkare än kvinnor. En man eller två skulle räcka för att skada en kvinna. Det behövs inget flock av dem.

Sinéad O’connor

Aftonbladets krönika av Irena Požar har jag parallellt öppnat i browsern och skiftar mellan bloggen och krönikan.

Artikeln handlar om hatet mot Sinéad O’connor medan hon levde: “Kvinnor som likt Sinéad O’Connor utmanar samtida normer, betalar alltid ett högt pris” – skriver Irena Pozar.

Och jag tänker: Även kvinnor som är skötsamma, snälla och goda samhällsmedborgare betalar (emellanåt) ett högt pris när de ifrågasätter samhällets normer eller inte passar in i någon box.

Eller så är man inte snäll och skötsam kvinna om man använder sin yttrandefrihet?

Själv är jag ingen Sinéad O’Connor. Ingen kändis, nej, men även jag har fått uppleva mycket hat och hot för att jag existerar. Av män, men också av deras kvinnor.

Och många gånger har hotet av kvinnorna varit mycket värre. De som växer upp i förtryck hatar de kvinnor som utövar sin frihet. En avundsjuka som har sin grund i djup aggression gentemot andra kvinnor.

Moralpoliser är inte enbart män. De kvinnor som kränks, blir objektifierade, slagna och förödmjukade blir vana vid sitt sätt att leva.

De vet inte bättre.

Kvinnor som har blivit tvingade att hålla käft, förväntar sig att andra kvinnor också ska hålla käften.

Vadå du har en åsikt? Vadå du ska träna jämsides med män? Gå och göm dig i kvinnorummet och var lika konform som mig.

Gå inte nära mäns territorium. Det är deras område. Men are in charge. Fatta det!

Bara säg Buh! så blir de rädda!

Kvinnor är lättare att skrämma och trycka tillbaka till tystnad. Är man dessutom kvinna med utländsk bakgrund, blir man lättare offer för våldsbenägna, aggressiva män som ger sig själva rätten att kränka, hota och förödmjuka.

De som följer mig på Instagram vet att min hobby är styrketräning.

Jag har tränat på samma gym i många år, men i det senaste känner jag inte igen den totala förändringen som har skett på gymmet.

Från att det har funnit en platschef som var på plats var och varannan dag och såg till att besökarna använde anläggningens ordningsregler till att personal bevittnar hot, trakasserier och slagsmål, utan några som helst konsekvenser.

Här ska jag berätta om två händelser utan att nämna den tredje. Men du kan ju läsa inlägget: “Väljer du att titta bort“

Aldrig lägga sig i

Förra veckan under träningen lade jag märke till en man som hade ett ilsket kroppsspråk.

Jag kände att han var lite väl närgången och sättet han smällde till vikterna precis bredvid mig, kändes obehagligt.

Istället för att gå runt mig, gick han så nära (i ett tomt gym) att hans hand nuddade min arm (Blä!).

Det händer att jag ibland överanalyserar så jag tänkte att Azita nu överdriver du. Han är nog en sådan tough guy som gillar att misshandla vikterna på gymmet – sluta vara paranoid.

Kort efter att jag hade pratat logik med mig själv mindes jag händelsen för drygt ett år sedan.

Ja, det var samma person.

Låt mig berätta om den händelsen:

Jag tränade bröst och mitt under mitt set hörde jag en man gapa och skrika.

När jag tog bort hörlurarna blev jag chockad över att den arga mannen började slå på en man som han skrek på.

Jag minns att jag (ganska korkad) sprang till receptionen och berättade för killen som jobbade där om att folk slåss där borta.

Efter att personalen kom lugnade bråket ner sig, men kort efter började den arga mannen skrika på mig istället.

Han var aggressiv och med uppspärrade ögon sa han till mig att jag inte skulle lägga mig i, annars så … (minns inte hans exakta ord).

Men under den tiden var det lite annorlunda på gymmet.

Många hade balls!

Några gymbesökare som hade sett händelsen gick fram till den arga mannen och bad honom sluta hota mig, varav han tog sina saker, svor på sitt språk och skrikande med pekfingret i luften sa: “Jag ska visa er!” och sedan gick ut från gymmet.

Än idag är jag tacksam över att flera personer trädde in och lugnade ner situationen.

I ett gym finns det många tunga redskap och risken för att den andra stackars mannen (som fick stryk) skulle fara illa ut var stor.

Personerna som ingrepp visade på civilkurage och ryckte in när de såg en nödsituation.

Gamla goda tider.

Nuförtiden om du blir dödshotad, kommer personalen stå vid sidan av och inte ens påkalla hjälp.

En annan gång (också förra året) hörde jag en man aggressivt skrika och svära åt en medelålders kvinna – som han anklagade för att stjäla “hans maskin”.

Eftersom jag brukar säga hej till kvinnan, tvekade jag inte att gå fram och starta en konversation med henne.

Mannen som skrek på kvinnan, gick mumlande därifrån när han såg att kvinnan inte var ensam.

Hade situationen eskalerat om inte jag hade gått fram? – jag vet inte. Den mannen var också väldigt arg.

Ja i orten finns det många hederliga män, men också många arga, trångsynta och kvinnofientliga män.

Hur som helst är jag glad över att kvinnan inte tog skada.

Orsaker bakom hot mot kvinnor

Det senaste året har jag lärt mig en bitter läxa: Låtsas som ingenting.

Gör som gymmet brukar göra: Se mellan fingrarna. Låtsas att problemet inte finns. Stäng av medlemmar som inte plockar undan sina vikter, men öppna dörren för alla bråkmakare.

Ser du stök, bråk och slagsmål låtsas som ingenting – titta bort och gå därifrån.

Skit i civilkurage!

Män som har egna aggressionsproblem vill bara hitta någon att förskjuta sin ilska på.

Är du man är de försiktiga. Är du kvinna så voilà. Fritt fram att visa kvinnan var skåpet ska stå.

Anabola steroider

För några år sedan läste jag att Stockholmspolisen hade startat en operation om att kontrollera gym i jakt på att beslagta anabola då de ansåg att det finns ett samband mellan användandet av anabola och våld mot kvinnor.

Så från ingenstan ska jag skriva fakta om anabola och vilka bieffekter användandet av den har.

Ja bara sådär.

Läs mellan raderna eller strunt i det.

Fakta om Anabola steroider

Anabola steroider är receptbelagda läkemedel som ibland tas utan medicinsk rådgivning för att öka muskelmassa och förbättra prestationen vid idrott.

Användandet av preparat som t ex anabola kan orsaka allvarliga biverkningar och beroende.

Psykologiska effekter av anabola steroider

Missbruk av anabola steroider kan orsaka följande psykologiska eller emotionella effekter:

  • Aggressivt beteende
  • Impulsivt beteende
  • Humörsvängningar
  • Paranoia
  • Maniskt beteende
  • Hallucinationer och vanföreställningar där individen tappar kontakten med verkligheten – på gränsen till psykos

Att sluta använda anabola steroider plötsligt kan leda till abstinenssymtom som inkluderar:

  • Depression och apati
  • Känslor av ångest
  • Svårigheter att koncentrera sig
  • Sömnlöshet
  • Aptitlöshet
  • Minskad sexlust
  • Extrem trötthet (utmattning)
  • Huvudvärk
  • Muskel- och ledvärk

Andra skador

Anabola steroider kan orsaka allvarliga, långvariga och i vissa fall oåterkalleliga skador.

De kan leda till tidiga hjärtattacker, stroke, levertumörer, njursvikt och psykiatriska problem.

Dessutom kan avbrytande av steroidanvändning leda till depression, vilket ofta leder till återupptagande av användningen.

Dessa episoder kan påverka användarens sociala liv, vilket kan leda till depression eller ökat bruk av droger och alkohol. Användning av anabola steroider kan även leda till en ökad känsla av paranoia.

Analys

När blodsockret sjunker eller om man har sovit dåligt brukar irritationen öka.

Tänk dig nu att stoppa i dig gifter som direkt angriper viktiga funktioner i hjärnan.

Ilska och aggression finns i den primitiva delen av vår hjärna: amygdala.

Det som händer när vi blir arga, är att kroppen förbereder sig för kamp-eller-flykt. Lite som ångest och rädsla.

Anabola steroider påverkar amygdala och i längden skadar den i den grad att impulskontrollen avtar helt.

Vad jag vill ha skrivit med detta?

Att polisen ökar kontrollen av samtliga gym i landet i syfte att förbjuda intag och innehav av anabola.

Det är inte bara narkotika som är farlig. Narkotikaklassade preparat ger förödande konsekvenser för individen men också för människor runtomkring den som intar preparatet.

Om man nu har kommit fram till att det finns samband mellan intag av anabola steroider och våld mot kvinnor, varför då riskera kvinnors liv?

Slutord

Jag känner ett sug efter att analysera mäns våld mot kvinnor utifrån ett psykoanalytiskt perspektiv, men inlägget blir för långt.

Jag vill också skriva om kvinnliga moralpoliser och orsaken bakom varför de hatar på andra kvinnor. Men inte nu.

Kanske i framtiden?

Om jag nu får uppleva framtiden.


Bildkälla: Ante Hamersmit

August 1, 2023 0 kommentarer
PsykologiSamhällskunskapSociologi

Vem styr världen egentligen?

av Azita Miakhel June 6, 2023
6 minuter läs

Vi pratar inte könsroller

Jag går in i caféet som ligger runt hörnet på torget för att köpa en kopp kaffe att ta med.

Caféet är fullt med folk och snabbt upptäcker jag att samtliga gäster är män. Inga barn, inga kvinnor – bara män!

Jag tittar runt för att se om det finns någon kvinna som fikar där, men ser ingen.

Jag går fram till kassan och plingar på ringklockan. Och Voilà – där dyker en kvinna upp som ska hjälpa mig med att köpa kaffe.

Pusta ut Azita! Allt är i sin ordning. Den enda kvinnan på caféet (ägaren?) var i köket och förberedde mackorna.

Det är precis som det borde vara.

Traditionsenligt.

På väg tillbaka går jag förbi en familjrestaurang som finns inne i gallerian och smygtittar i den. Där råder det motsatta. Många kvinnor och barn och någon enstaka pappa. Också här är allt som det ska.

Traditionsenligt.

På eftermiddagen bestämmer jag mig för att träna överkropp på gymmet. Förra året vid den här tiden kom jag upp till 90kg i marklyft – gamla goda tider.

Nuförtiden smyger jag in på gymmet och stressar med att träna ett pass. Snabbt får det gå.

Jag har tajmat så jag går till gymmet när min sambo kör sitt pass. Känns tryggare att vara med en man när man ska träna.

Inne i gymmet går jag till kvinnorummet. Här kan jag träna ifred. Slitna maskiner och för lite tunga hantlar, men det får duga.

Att veta att sambon är i närheten (utanför kvinnorummet) gör att klumpen i magen känns mindre obehaglig.

Between the sets tittar jag runt i kvinnorummet och den stora texten på väggen fångar min uppmärksamhet:

“WHO RUN THE WORLD? – GIRLS“.

Analytisk som jag är tänker jag: “Hur run:er girls världen från ett litet rum ni har skapat åt dem på ert gym?”.

Ska de bygga muskler i smyg i ett avskilt rum och inbilla sig om att det är kvinnorna som styr världen?

Nope. Kvinnor styr inte ett skit (ursäkta språket).

Vi styr inte, vi blir styrda.

Tycker du jag överdriver? Titta på lönestatistiken mellan män och kvinnor som utför samma arbete.

Och nu när du ska titta på lönestatistiken mellan könen, kolla också upp hur hög/låg status kvinnodominerade jobben har.

Tycker du att det inte stämmer att kvinnor blir styrda?

Testa att träna i sport BH och korta shorts på vissa träningsanläggningar. Blir du inte tafsad på, kommer de att glo sönder dig.

Och en och annan man som smygfilmar och smygfotar när man vänder blicken.

Vad de sedan kommer att göra med filmer och bilder vet jag inte.

Vill inte ens tänka på det.

Social kontroll och makt

Om social kontroll har jag skrivit flera blogginlägg om så jag ska bara förklara det kort här.

Människor utövar kontroll på varandra på många olika sätt. Vi har våra lagar, normer och regler för hur samhället ska fungera.

Utan tydliga direktiv skulle inte civilisationen fungera och utan regler blir vi förvirrade då vi inte vet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet.

Vi kontrollerar och kontrolleras genom konformitet (likformighet).

Vi påverkas av gruppens normer och gör allt för att inte avvika från de rådande förväntningarna.

Som kvinna badar du i bikini på sommaren i Sverige, men åker du till Saudiarabien kommer du behöva anpassa dig till klädkoden som råder där.

Anpassningen kan ske antingen genom att polisen ber dig att klä dig mer, eller att du känner dig så obekväm att du självmant väljer att täcka allt som går att täcka.

Max Weber om makt

Den ständiga viljan att kontrollera kvinnors kroppar, deras psyke och sexualitet har börjat gå mig på nerverna.

Vad vill man uppnå liksom?

En önskan om makt och att känna sig mäktig?

Jag har tidigare skrivit om vad makt innebär och använt begreppet i olika sammanhang.

Här ska jag utgå från sociologen Max Webers definition av makt för att sedan försöka förstå samhällets makthierarki med kvinnorna längst ner i skalan.

Definitionen:

Weber skriver följande definition om makt:

Möjligheten för en eller flera personer att genomdriva sin egen vilja i en viss aktivitet även om andra som är delaktiga i samma aktivitet gör motstånd mot detta.

(hämtad ur Gerth & Mills, 1948)

Förenklad innebär Webers definition om makt att man gör som man vill även om andra skulle motsätta sig detta.

Weber har djupgående teorier om samhällets struktur och funktion, men här tar jag bara delar av hans teorier för att analysera kvinnors utsatthet i samhället.

Enligt Weber finns det tre typer av makt

1. Traditionell makt

Makten att kontrollera genom tradition och sedvanor med retoriken: “Det har alltid varit såhär”.

Ett exempel på traditionell makt är att kvinnor ska lyda män. Kvinnans plats är i köket och hennes lott i livet är att sköta om hemmet och servera sin familj.

2. Karismatisk makt

Karismatisk makt utövas genom att vi självmant följer en ledare. Karisma är enligt Weber ett personlighetsdrag.

Den charmige ledaren som med sina övertygelser kan få oss att göra det mesta för honom/henne.

3. Rationell/legal makt

Makten som behövs för att samhället ska hålla samman och strukturen ska fungera. Exempel på rationell makt är lagar, regler och regelverk i ett samhälle.

Andra typer av makt

Sedan finns det andra sorters makt (inflytande) så som att bestämma över vilka frågor som ska komma upp på dagordningen som media besitter, men jag ska inte gå in på den sortens makt.

Sociologi + Socialpsykologi

När det gäller psykiskt och fysiskt våld mot kvinnor tycker jag att det handlar om traditionell makt.

Utifrån ett evolutionspsykologiskt perspektiv kan traditionell makt förklaras som att män och kvinnors olika roller hjälpte arten med dess överlevnad.

Mannen var ute och jagade och kvinnan tog hand om barnen. Enklast innebär detta att män av tradition är vana vid att vara “jägare” och förväntar sig att kvinnor ska ha rollen som “vårdare”.

Som tur är, lever vi idag i en modern civilisation där de flesta yrken kan utövas av båda könen.

Däremot är det samhällets förväntningar och (o-) vanor vi behöver ändra och bryta.

Jag skriver om förväntningen (vanan/uppfattningen) att kvinnor inte ska vara i vägen för män.

En anledning till varför män tar till hot och våld mot kvinnor kan bero på att maktbalansen i det moderna samhället har aningen rubbats och våldsamma män vill med hjälp av fysiskt våld “jämna ut” maktbalansen:

Gör som jag säger så far ingen illa ut.

Men om du inte lyder, kommer jag ta till fysiskt våld.

För fysiskt sätt är jag starkare än dig.

En kan inte göra allt …

Det kommer perioder där jag vill lägga ner bloggandet, men samtidigt märker jag att mina texter gör och har gjort skillnad.

Trots att jag sällan får Cred för mitt arbete får jag min belöning när jag märker att de som kan göra skillnad läser mina inlägg.

Alla kan bidra till en bättre värld på sitt sätt, bara vi gör det autentiskt och från hjärtat.

Men

Jag har velat vara förändringen jag vill se i världen, men börjat på sistone känna att jag kanske inte orkar länge till.

Hur länge orkar en individ kämpa ensam?

Det senaste halvåret har jag haft en del svårigheter tack vare destruktiva/infekterade strukturer.

En och annan har hjälpt till, men jag har inte fått tillbaka ens en bråkdel av min själ som jag har lämnat ut därute.

Och min Vision-bubbla?

-Den är på väg att spricka sönder.

Vill du vara med att skapa ett bättre samhälle, får du faktiskt skynda dig lite.


Källa teori delen: Anthony Giddens

Foto: Unsplash

June 6, 2023 0 kommentarer

Nya Inlägg

  • Din box är inte min
  • Du kan be om ursäkt, men barnen kommer inte att förlåta
  • Han skyddar andra kvinnor men bryter ner sin egen
  • Skugga eller Skepnad
  • Berättelsen om D och psykologin bakom ryktesspridning

Arkiv

  • 2026
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • Twitter
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • Tiktok

Copyright © 2023 Frokenazita.com. Alla rättigheter förbehållna. Ingen del av denna webbplats får reproduceras utan tillstånd.

Frökenazita
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt

Read alsox

Du kan be om ursäkt, men...

April 5, 2026

Han skyddar andra kvinnor men bryter...

March 29, 2026

Berättelsen om D och psykologin bakom...

February 24, 2026