Frökenazita
Vardagens Psykologi
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt
Tagg:

Nordic Wellness Angered

PsykologiSamhällskunskap

Hot mot kvinnor tar dig till paradiset

av Azita Miakhel August 3, 2023
5 minuter läs

Bää bää vita lamm

Tidigare har jag skrivit om konformitet som betyder “likformighet”. Konformitet är att följa medström och inte avvika från gruppens riktiga och påhittade normer. 

När man söker på konformitet kommer oftast bilden av ett får upp. Varför då? 

Låt mig berätta:

Får är flockdjur. Om ett får i flocket börjar springa kommer alla andra får att springa även om de inte vet varför eller vad de springer ifrån.

Om ett får skriker “Bäää Bäää” så skriker de andra också, även om de inte vet varför de skriker. 

Får blir dock uppätna av vilda djur (och människor) då de är försvarslösa djur som lever sitt liv genom att följa strömmen. 

Att alltid vara följsam och aldrig ta vara på sin individualitet kan med andra ord bli farlig för individen.

Det kommer tider då

Fårmentaliteten kan leda en verksamhet rakt in i destruktion och/eller förstöra enskilda individers liv. 

När en grupp människor bryter mot rådande lagar, regler och regelverk bara för att de är många, blir detta en fara för individen, gruppen och samhället. 

Extremism (av alla sorter) är en sorts konformitet där individen blindas av sina övertygelser i den mån att hen tar till våld mot andra. 

Jag är av tanken att när människor samlas i flockar (som får) då skapas det en masspsykos. Gruppmedlemmarna blir övertygade om att de “äger” (stället, situationen, platsen) och att du måste bort.

Det kommer tider då dina kollegor inte vill ha dig på “sin” arbetsplats fast de vet mycket väl att de inte äger arbetsplatsen. 

De reflekterar tyvärr inte över faktumet att alla är vi utbytbara på ett jobb.

Människor med anger-issues vill inte ha dig på “sitt” gym när de mycket väl vet att gymkedjan ägs av privatpersoner och lokalerna av ett byggföretag. 

Nej, det är inte din träningsanläggning, det bara känns så eftersom fler av din sort har ockuperat den.

En grupp vill inte ha dig i “sitt” område när de borde veta att området inte är deras. Det bara råkar vara många av den sorten som har bosatt sig/rör sig där. 

Marken tillhör Sverige och du och jag är bara gäster här. 

Jag har aldrig gillat Hammarkullen 

1998 tvingades jag flytta till Göteborg från Karlstad då min mamma skilde sig och jag skulle bo med henne. 

Trots att jag bodde i Hammarkullen i drygt 13 år, kände jag mig aldrig hemma. 

Jag kände ingen trygghet där. 

Under tiden som jag pluggade till gymnasielärare arbetade jag extra på helgerna – för att hjälpa till med hyran och kunna ha ett hyfsat liv.

På helgerna, de dagar jag började jobba kl 07.00, väckte jag mamma vid 06.30 så hon skulle följa med till garaget så jag skulle ta ut bilen. 

Kvällar som jag slutade sent och var hemma runt 23-tiden var det samma princip. Mamma mötte upp mig i garaget.

Det var någonting med området som kröp sig in i skinnet och man kunde liksom aldrig slappna av. 

Jag frågade mig själv ofta: Varför skulle jag vara otrygg när andras döttrar inte var rädda i sina områden?

Den religiösa fasaden

Att jag har blivit hotat, trakasserat och lovat att bli våldtagen -av djupt religiösa män- har de flesta vid det laget känner till.

Männen är religiösa till den nivå att de inte missar en enda bön. 

Men det finns också ett par kvinnor som aktivt deltar och eldar sina manliga pojkvänner och släktingar i hatkampanjen mot mig.

Två av deras kvinnor som trakasserar är 19 och 27 år gamla. Och även de religiösa. 

En av kvinnorna visar sin religionstillhörighet genom religiös symbol.

Dessa kvinnor brusar upp sina män (bröder? kusiner? pojkvänner?) och männen står sedan för våldkapitalet. 

När hot-/hatarna får information om att jag befinner mig på gymmet eller rör mig i närheten ringar de in mig i grupper om 10, 20, 30 personer.

Omringar som i en cirkel där jag är alltid i mitten.

Vid tre tillfällen, när jag har befunnit mig i deras ring (olika många vid varje tillfälle) har de varit så nära att jag har känt av trycket mot min kropp.

Ja fysiskt tryck.

Vem fan har givit dig/er rätten att vidröra mig fysiskt?

Nej jag känner inte en enda av flockets medlemmar på en personlig plan.

De är främmande män och främmande kvinnor.  

De är i alla åldrar. Från småpojkar upp till fullvuxna män som har barn och barnbarn. 

De visar sin makt genom att stöta till dig

Förställ dig obehaget att nypumpade män och deras kvinna står mitt emot dig och stirrar med sina mördarblickar och mumlar kränkande ord.

Tillräckligt tyst för att jag ska höra orden, men inte tillräckligt högt för att andra ska höra det.

Tänk vidare att när du ska gå till vattenkranen för att fylla din vattenflaska så knuffas du av en av dessa pumpade (religiösa) män.

Inte så hård att du ramlar omkull, men tillräckligt hård för att övertyga dig om att: “Jag är man och jag kan skada dig när jag vill”.

Jag vet att det är fysiskt slag. Men vem fan tar det på allvar?

Du är kvinna. Du bor i orten. Lite hot och stryk av främmande moralpoliser borde du kunna tåla.

Varför då?

Ja för att de inte vill ha dig i “sitt territorium”. 

Som om deras pappa ägde gymmet och området!

Ditt jävla paradis finns inte på riktigt 

Att du går på fredagabönen och direkt efter trakasserar en 70 årig kvinna (min mor) och en småbarnsmamma kommer inte att ta dig till något jävla paradis.

Jag är ateist, men tror på en sak: Du kan inte genomgå onda handlingar mot dina medmänniskor och förvänta dig att leva ett gott liv. 

Om du tillbringar en hel dag på gymmet när du inte ens tränar, i väntan på att jag ska dyka upp så du kan hota och trakassera mig, då tycker jag är det dags att skaffa dig ett liv.

Och vet du vad?

Om du hatar mig så mycket när du inte ens känner mig, hur mycket hatar du dig själv egentligen?


Foto: Priscilla Du Preez

August 3, 2023 0 kommentarer
PsykologiSociologi

Ta lite anabola och ge dom stryk

av Azita Miakhel August 1, 2023
7 minuter läs

Det tillhör vardagen nu. Att känna ångest varje gång jag ska träna ett pass. Att ständigt se mig runt och vara på min vakt.

När det står tio-femton av dem precis utanför, är det svårt att inte inbilla sig om att kanske idag är dagen då jag blir en siffra i statistiken.

Jag försöker leva så “normalt” det går, men rädslan finns där.

Män är fysiskt starkare än kvinnor. En man eller två skulle räcka för att skada en kvinna. Det behövs inget flock av dem.

Sinéad O’connor

Aftonbladets krönika av Irena Požar har jag parallellt öppnat i browsern och skiftar mellan bloggen och krönikan.

Artikeln handlar om hatet mot Sinéad O’connor medan hon levde: “Kvinnor som likt Sinéad O’Connor utmanar samtida normer, betalar alltid ett högt pris” – skriver Irena Pozar.

Och jag tänker: Även kvinnor som är skötsamma, snälla och goda samhällsmedborgare betalar (emellanåt) ett högt pris när de ifrågasätter samhällets normer eller inte passar in i någon box.

Eller så är man inte snäll och skötsam kvinna om man använder sin yttrandefrihet?

Själv är jag ingen Sinéad O’Connor. Ingen kändis, nej, men även jag har fått uppleva mycket hat och hot för att jag existerar. Av män, men också av deras kvinnor.

Och många gånger har hotet av kvinnorna varit mycket värre. De som växer upp i förtryck hatar de kvinnor som utövar sin frihet. En avundsjuka som har sin grund i djup aggression gentemot andra kvinnor.

Moralpoliser är inte enbart män. De kvinnor som kränks, blir objektifierade, slagna och förödmjukade blir vana vid sitt sätt att leva.

De vet inte bättre.

Kvinnor som har blivit tvingade att hålla käft, förväntar sig att andra kvinnor också ska hålla käften.

Vadå du har en åsikt? Vadå du ska träna jämsides med män? Gå och göm dig i kvinnorummet och var lika konform som mig.

Gå inte nära mäns territorium. Det är deras område. Men are in charge. Fatta det!

Bara säg Buh! så blir de rädda!

Kvinnor är lättare att skrämma och trycka tillbaka till tystnad. Är man dessutom kvinna med utländsk bakgrund, blir man lättare offer för våldsbenägna, aggressiva män som ger sig själva rätten att kränka, hota och förödmjuka.

De som följer mig på Instagram vet att min hobby är styrketräning.

Jag har tränat på samma gym i många år, men i det senaste känner jag inte igen den totala förändringen som har skett på gymmet.

Från att det har funnit en platschef som var på plats var och varannan dag och såg till att besökarna använde anläggningens ordningsregler till att personal bevittnar hot, trakasserier och slagsmål, utan några som helst konsekvenser.

Här ska jag berätta om två händelser utan att nämna den tredje. Men du kan ju läsa inlägget: “Väljer du att titta bort“

Aldrig lägga sig i

Förra veckan under träningen lade jag märke till en man som hade ett ilsket kroppsspråk.

Jag kände att han var lite väl närgången och sättet han smällde till vikterna precis bredvid mig, kändes obehagligt.

Istället för att gå runt mig, gick han så nära (i ett tomt gym) att hans hand nuddade min arm (Blä!).

Det händer att jag ibland överanalyserar så jag tänkte att Azita nu överdriver du. Han är nog en sådan tough guy som gillar att misshandla vikterna på gymmet – sluta vara paranoid.

Kort efter att jag hade pratat logik med mig själv mindes jag händelsen för drygt ett år sedan.

Ja, det var samma person.

Låt mig berätta om den händelsen:

Jag tränade bröst och mitt under mitt set hörde jag en man gapa och skrika.

När jag tog bort hörlurarna blev jag chockad över att den arga mannen började slå på en man som han skrek på.

Jag minns att jag (ganska korkad) sprang till receptionen och berättade för killen som jobbade där om att folk slåss där borta.

Efter att personalen kom lugnade bråket ner sig, men kort efter började den arga mannen skrika på mig istället.

Han var aggressiv och med uppspärrade ögon sa han till mig att jag inte skulle lägga mig i, annars så … (minns inte hans exakta ord).

Men under den tiden var det lite annorlunda på gymmet.

Många hade balls!

Några gymbesökare som hade sett händelsen gick fram till den arga mannen och bad honom sluta hota mig, varav han tog sina saker, svor på sitt språk och skrikande med pekfingret i luften sa: “Jag ska visa er!” och sedan gick ut från gymmet.

Än idag är jag tacksam över att flera personer trädde in och lugnade ner situationen.

I ett gym finns det många tunga redskap och risken för att den andra stackars mannen (som fick stryk) skulle fara illa ut var stor.

Personerna som ingrepp visade på civilkurage och ryckte in när de såg en nödsituation.

Gamla goda tider.

Nuförtiden om du blir dödshotad, kommer personalen stå vid sidan av och inte ens påkalla hjälp.

En annan gång (också förra året) hörde jag en man aggressivt skrika och svära åt en medelålders kvinna – som han anklagade för att stjäla “hans maskin”.

Eftersom jag brukar säga hej till kvinnan, tvekade jag inte att gå fram och starta en konversation med henne.

Mannen som skrek på kvinnan, gick mumlande därifrån när han såg att kvinnan inte var ensam.

Hade situationen eskalerat om inte jag hade gått fram? – jag vet inte. Den mannen var också väldigt arg.

Ja i orten finns det många hederliga män, men också många arga, trångsynta och kvinnofientliga män.

Hur som helst är jag glad över att kvinnan inte tog skada.

Orsaker bakom hot mot kvinnor

Det senaste året har jag lärt mig en bitter läxa: Låtsas som ingenting.

Gör som gymmet brukar göra: Se mellan fingrarna. Låtsas att problemet inte finns. Stäng av medlemmar som inte plockar undan sina vikter, men öppna dörren för alla bråkmakare.

Ser du stök, bråk och slagsmål låtsas som ingenting – titta bort och gå därifrån.

Skit i civilkurage!

Män som har egna aggressionsproblem vill bara hitta någon att förskjuta sin ilska på.

Är du man är de försiktiga. Är du kvinna så voilà. Fritt fram att visa kvinnan var skåpet ska stå.

Anabola steroider

För några år sedan läste jag att Stockholmspolisen hade startat en operation om att kontrollera gym i jakt på att beslagta anabola då de ansåg att det finns ett samband mellan användandet av anabola och våld mot kvinnor.

Så från ingenstan ska jag skriva fakta om anabola och vilka bieffekter användandet av den har.

Ja bara sådär.

Läs mellan raderna eller strunt i det.

Fakta om Anabola steroider

Anabola steroider är receptbelagda läkemedel som ibland tas utan medicinsk rådgivning för att öka muskelmassa och förbättra prestationen vid idrott.

Användandet av preparat som t ex anabola kan orsaka allvarliga biverkningar och beroende.

Psykologiska effekter av anabola steroider

Missbruk av anabola steroider kan orsaka följande psykologiska eller emotionella effekter:

  • Aggressivt beteende
  • Impulsivt beteende
  • Humörsvängningar
  • Paranoia
  • Maniskt beteende
  • Hallucinationer och vanföreställningar där individen tappar kontakten med verkligheten – på gränsen till psykos

Att sluta använda anabola steroider plötsligt kan leda till abstinenssymtom som inkluderar:

  • Depression och apati
  • Känslor av ångest
  • Svårigheter att koncentrera sig
  • Sömnlöshet
  • Aptitlöshet
  • Minskad sexlust
  • Extrem trötthet (utmattning)
  • Huvudvärk
  • Muskel- och ledvärk

Andra skador

Anabola steroider kan orsaka allvarliga, långvariga och i vissa fall oåterkalleliga skador.

De kan leda till tidiga hjärtattacker, stroke, levertumörer, njursvikt och psykiatriska problem.

Dessutom kan avbrytande av steroidanvändning leda till depression, vilket ofta leder till återupptagande av användningen.

Dessa episoder kan påverka användarens sociala liv, vilket kan leda till depression eller ökat bruk av droger och alkohol. Användning av anabola steroider kan även leda till en ökad känsla av paranoia.

Analys

När blodsockret sjunker eller om man har sovit dåligt brukar irritationen öka.

Tänk dig nu att stoppa i dig gifter som direkt angriper viktiga funktioner i hjärnan.

Ilska och aggression finns i den primitiva delen av vår hjärna: amygdala.

Det som händer när vi blir arga, är att kroppen förbereder sig för kamp-eller-flykt. Lite som ångest och rädsla.

Anabola steroider påverkar amygdala och i längden skadar den i den grad att impulskontrollen avtar helt.

Vad jag vill ha skrivit med detta?

Att polisen ökar kontrollen av samtliga gym i landet i syfte att förbjuda intag och innehav av anabola.

Det är inte bara narkotika som är farlig. Narkotikaklassade preparat ger förödande konsekvenser för individen men också för människor runtomkring den som intar preparatet.

Om man nu har kommit fram till att det finns samband mellan intag av anabola steroider och våld mot kvinnor, varför då riskera kvinnors liv?

Slutord

Jag känner ett sug efter att analysera mäns våld mot kvinnor utifrån ett psykoanalytiskt perspektiv, men inlägget blir för långt.

Jag vill också skriva om kvinnliga moralpoliser och orsaken bakom varför de hatar på andra kvinnor. Men inte nu.

Kanske i framtiden?

Om jag nu får uppleva framtiden.


Bildkälla: Ante Hamersmit

August 1, 2023 0 kommentarer
Existentiell PsykologiPsykologiSociologi

Väljer du att titta bort?- om civilkurage

av Azita Miakhel January 14, 2023
4 minuter läs

För några dagar sedan blev jag vittne till en fruktansvärd händelse på gymmet. Det var ett gäng män som efter en ordväxling med en ensam kvinna blev aggressiva och började hota och trakassera kvinnan.

Händelsen

Först närmade sig en av männen kvinnan och började svära och skrika, sedan den andra, den tredje … och den femte … och däremellan några som samtidigt skrek och svor.

Det var tydligt att kvinnan var rädd och desperat försökte få männen att lugna ner sig – men förgäves. Svordomara blev allt mer intensiva och risken för att någon av männen skulle göra kvinnan illa, blev bara större.

Att få höra allt som männen ville göra med kvinnan, var rent av gräsligt att höra.

Fråga mig inte vad jag gjorde i den här situationen då jag gjorde mer än jag borde. Tro på mig när jag säger att jag inte blev en passiv åskådare av det inträffade.

Jag gjorde det jag förmådde mig att göra.

Mitt under trakasserierna och hoten tittade jag runt på gymmet i hopp om att någon skulle hjälpa kvinnan. Vad jag iakttog chockade mig den dagen: Två unga kvinnor (varav en anställd på gymmet) stod och bevittnade händelsen med ro, hån och skratt.

De tyckte tydligen att förödmjukandet av kvinnan var underhållande – hit med popcornen and let’s watch the show.

Ingen av dem gjorde ens ett försök att hjälpa kvinnan.

En manlig anställd på gymmet höll sig kvar i receptionen och såg på hur kvinnan hotades – från distans.

Gymvärdarna varken hjälpte kvinnan eller ringde efter hjälp. De bara tittade på.

Jag tittade runt igen och såg att uppskattningsvis sju personer tränade i närheten av kvinnan och nyfiken tittade på trakasserierna, men absolut ingen gick fram för att hjälpa kvinnan eller visa något stöd.

Eller ringa efter hjälp.

Nu tänker du kanske, varför såg folk på men ingen reagerade? Du kanske tänker att du hade minsann hjälpt kvinnan om du var där – men helt ärligt tvivlar jag på det.

Låt mig berätta varför.

Åskådareffektens förbannelse

Vad som hände efter situationen kan jag inte skriva om, men jag vill göra en socialpsykologisk analys av varför människor blundar när någon far illa ut.

Åskådareffekten (The Bystandard effect på engelska) är en socialpsykologisk term som förklarar varför människor i grupper väljer passivitet istället för att hjälpa någon i behov av hjälp.

Åskådareffekten betyder förenklad att ju fler personer som bevittnar en händelse, desto färre reagerar, därför att alla tänker att någon annan måste agera först.

Man lämnar ansvaret till ”någon annan” och vill personligen inte bli involverad. Klippet nedan handlar om åskådareffekten.

Experimentet är gjort i London och visar på hur lite folk hjälper en människa i nöd när de befinner sig i en större folkmassa:

Civilkurage då?

Civilkurage innebär att ha mod att stå för sina värderingar och moral även när det innebär en personlig risk för den enskilda individen.

Vidare är civilkurage förmågan att stå upp för orättvisor och våga hjälpa någon som är i nöd.

Civilkurage är att konfrontera någon eller att utföra ett hjältedåd som t ex att rädda någons liv. Men civilkurage är också att stå upp för orättvisor, missförhållanden och förtryck.

Vi älskar historiska hjältar som vågade stå upp för sina värderingar och med risk för sina liv kämpade för mänskliga rättigheter och friheter.

Kvinnan med väskan

Alla blir inte hjältar i omgivningens ögon

Vi avgudar en person som räddar någon från ett brinnande hus, men den individen som larmar om missförhållanden på en plats kan lätt stämplas som förrädare.

Jobbiga personer vill man bara få bort. Det är mycket enklare med följsamma, konforma människor med dämpad kritisk förmåga.

Människor som har mod att berätta/uppmärksamma missförhållanden och problem, kan riskera sina jobb, sina relationer och till och med sina liv.

Så varför involvera sig överhuvudtaget?

Slutord

En anledning till varför folk tittade på när kvinnan på gymmet blev hotad till livet, kanske berodde på att de inte ville riskera något? Och valde därmed att inte agera?

Kanske ville de hellre förbli passiva åskådare än någon som blandar sig i och mot förmodan får stryk?

De kanske inte ville bli en del av problemet? Då var det enklast för dem att titta på men inget göra (?).

Jag höll i alla fall inte tyst i den bisarra situationen, det kan jag lova, men jag rekommenderar inte andra att vara som mig.

Man ska inte behöva bli traumatiserad.

Oss emellan; mitt stora problem i livet är att jag inte kan hålla tyst. Det kryper i huden på mig när jag ser/hör någonting orätt utan att säga vad jag tycker.

Tänk så långt jag hade kommit i livet om jag bara var söt och följsam. Yes sir … No sir liksom. Enkelt och konform.

Alla blir vi inte ihågkomna som Nelson Mandela, Martin Luther King eller Astrid Lindgren. Många “hjältars” historia slutar med att de blir isolerade, övergivna, sjuka och bortglömda och i värsta fall få sina liv förstörda.

Vill du visa vardaglig civilkurage, var beredd på att det inte alltid blir bekvämt.

Ibland är det svårt att vara modig och du kommer förmodligen att inte få en egen staty.

Däremot när du gör rätt, finner du sinnesro och en inre frihet. När vi hjälper andra, hjälper vi oss själva att hitta meningen i våra liv.

January 14, 2023 0 kommentarer

Nya Inlägg

  • Din box är inte min
  • Du kan be om ursäkt, men barnen kommer inte att förlåta
  • Han skyddar andra kvinnor men bryter ner sin egen
  • Skugga eller Skepnad
  • Berättelsen om D och psykologin bakom ryktesspridning

Arkiv

  • 2026
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • Twitter
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • Tiktok

Copyright © 2023 Frokenazita.com. Alla rättigheter förbehållna. Ingen del av denna webbplats får reproduceras utan tillstånd.

Frökenazita
  • Psykologi
  • Samhällskunskap
  • Sociologi
  • Dikter
  • Azita Miakhel (Frökenazita)
  • Prenumerera
  • Kontakt

Read alsox

Du kan be om ursäkt, men...

April 5, 2026

Han skyddar andra kvinnor men bryter...

March 29, 2026

Berättelsen om D och psykologin bakom...

February 24, 2026